Pokud by všichni Evropané jezdili na kole stejně často jako Dáni, Evropská unie by se o více než čtvrtinu přiblížila cíli snížit emise skleníkových plynů z dopravy o 60 %. Udává to studie Evropské cyklistické federace (ECF).

Podle Benoita Blondela, autora studie, kterou zpracovala Evropská cyklistická federace (ECF), by v případě, že by každý Evropan denně ujel na kole 5 km, toto číslo ještě vzrostlo - dokonce na 50 %.

„Potenciál jízdy na kole je v tomto ohledu obrovský a přitom vyžaduje tak malé úsilí,“ řekl Benoit. „Přimět lidi, aby více využívali kola, je přitom mnohem levnější, než dostat na silnice elektrická auta.“

Studie bere v potaz i fakt, že cyklista zkonzumuje více kalorií, než řidič automobilu. Zohledňuje také všechna hlediska výroby potravin: využití zemědělských strojů, zavlažování, používání pesticidů a hnojiv i intenzitu nasycení CO2 jednotlivých potravin.

Důkladným výpočtem pak její autoři dochází k výsledku, že cyklista vyprodukuje přibližně 21 gramů emisí CO2 na jeden kilometr. To je desetkrát méně než osobní automobil.

Studie dodává, že jízda na kole přináší i další výhody, například zlepšení zdraví cyklistů, omezení dopravních zácep a  hluku, zvýšení bezpečnosti na silnicích, ale i pomoc v otázce energetické bezpečnosti.  

Cíle EU

V březnu letošního roku představila Evropská unie novou strategii „Doprava 2050“ (EurActiv 29.3.2011), podle níž by měly být emise CO2 z dopravy v roce 2050 o 60 % nižší než v roce 1990.

Mezi lety 1990 a 2007 vzrostly v EU emise skleníkových plynů z dopravy o 36 %. V ostatních odvětvích se je přitom podařilo snížit o 15 %.

Podle ECF může za tento problém částečně i fakt, že cyklistika není pro EU dostatečnou prioritou.

Na podporu bezpečné cyklistiky vyhrazuje EU peníze ze fondů EU (strukturálních fondů a Kohezního fondu).

„Pro období mezi lety 2007 a 2013 vyčlenila Evropská komise pouze 600 milionů eur na  cyklistickou infrastrukturu. To je jen 0,7 % z celkových 82 miliard eur, které jsou na dopravu k dispozici v evropských fondech,“ řekl EurActivu Julian Ferguson, mluvčí ECF. Na silniční infrastrukturu přitom odchází 47 %.

ECF proto požaduje, aby EU 10 % z prostředků, které jsou určeny na dopravu, vydávala právě na cyklistiku s tím, že tento druh dopravy by měl představovat 15 %.

„Moc toho pro jízdu na kole ani omezení CO2 neděláme,“ řekl zdroj z EU kontaktovaný EurActivem. „Musíte si uvědomit, že peníze, které jsou v rozpočtu určené na dopravu, mohou být použity jen na případy, které může EU sama schválit,“ dodal zdroj. 

Zdroj: EurActiv http://www.euractiv.cz/energetika/clanek/cykliste-jezdete-vice-na-kolech-prispejete-k-redukci-emisi-sklenikovych-plynu-009417