Podle Benoita Blondela, autora studie, kterou zpracovala Evropská cyklistická federace (ECF), by v případě, že by každý Evropan denně ujel na kole 5 km, toto číslo ještě vzrostlo - dokonce na 50 %.
„Potenciál jízdy na kole je v tomto ohledu obrovský a přitom vyžaduje tak malé úsilí,“ řekl Benoit. „Přimět lidi, aby více využívali kola, je přitom mnohem levnější, než dostat na silnice elektrická auta.“
Studie bere v potaz i fakt, že cyklista zkonzumuje více kalorií, než řidič automobilu. Zohledňuje také všechna hlediska výroby potravin: využití zemědělských strojů, zavlažování, používání pesticidů a hnojiv i intenzitu nasycení CO2 jednotlivých potravin.
Důkladným výpočtem pak její autoři dochází k výsledku, že cyklista vyprodukuje přibližně 21 gramů emisí CO2 na jeden kilometr. To je desetkrát méně než osobní automobil.
Studie dodává, že jízda na kole přináší i další výhody, například zlepšení zdraví cyklistů, omezení dopravních zácep a hluku, zvýšení bezpečnosti na silnicích, ale i pomoc v otázce energetické bezpečnosti.
Cíle EU
V březnu letošního roku představila Evropská unie novou strategii „Doprava 2050“ (EurActiv 29.3.2011), podle níž by měly být emise CO2 z dopravy v roce 2050 o 60 % nižší než v roce 1990.
Mezi lety 1990 a 2007 vzrostly v EU emise skleníkových plynů z dopravy o 36 %. V ostatních odvětvích se je přitom podařilo snížit o 15 %.
Podle ECF může za tento problém částečně i fakt, že cyklistika není pro EU dostatečnou prioritou.
Na podporu bezpečné cyklistiky vyhrazuje EU peníze ze fondů EU (strukturálních fondů a Kohezního fondu).
„Pro období mezi lety 2007 a 2013 vyčlenila Evropská komise pouze 600 milionů eur na cyklistickou infrastrukturu. To je jen 0,7 % z celkových 82 miliard eur, které jsou na dopravu k dispozici v evropských fondech,“ řekl EurActivu Julian Ferguson, mluvčí ECF. Na silniční infrastrukturu přitom odchází 47 %.
ECF proto požaduje, aby EU 10 % z prostředků, které jsou určeny na dopravu, vydávala právě na cyklistiku s tím, že tento druh dopravy by měl představovat 15 %.
„Moc toho pro jízdu na kole ani omezení CO2 neděláme,“ řekl zdroj z EU kontaktovaný EurActivem. „Musíte si uvědomit, že peníze, které jsou v rozpočtu určené na dopravu, mohou být použity jen na případy, které může EU sama schválit,“ dodal zdroj.
Zdroj: EurActiv http://www.euractiv.cz/energetika/clanek/cykliste-jezdete-vice-na-kolech-prispejete-k-redukci-emisi-sklenikovych-plynu-009417