Ve srovnání průměrných emisí z automobilů registrovaných v jednotlivých zemích dopadli nejlépe Francouzi (134 g CO2/km) Na konci řebříčku se umístilo Lotyšsko se 177 g. Česká republika a Rumunsko byly jedinými zeměmi v rámci EU, ve kterých se spotřeba automobilů meziročně zvýšila, a to o již druhým rokem v řadě. ČR tak se svými průměrnými emisemi 156 g CO2/km (oproti 154 g v roce 2008) zaujímá až 18. místo v EU.
Dle výpočtů Transport & Environment lze více než polovinu z uvedeného průměrného snížení emisí o 5% přičíst technologickým inovacím. Další snížení emisí je zapříčiněno tím, že lidé kupovali menší a méně výkonná auta. Většina evropských výrobců aut uvedla do výroby tzv. „ekologické“ modely, u kterých byla spotřeba díky inovativním technologiím snížena až o 30%. Například řada BlueMotion od Volkswagenu má spotřebu o 27-28% nížší než srovnatelné modely z roku 2007, u Volva řada DrivE snížila spotřebu o 23-31%, či u Mercedesu BlueEfficiency o 25%-32%.
V roce 2008 schválila Evropská unie závazné cíle zvyšování efektivnosti osobních automobilů. V roce 2015 by už průměrné emise vozů prodávaných v EU neměly přesáhnout 130 g CO2/km. V současné době se na evropské úrovni dokončuje schvalování legislativy týkající se lehkých užitkových automobilů.
Jos Dings, ředitel Transport & Environment, tento vývoj komentuje slovy: „Před třemi lety automobilový průmysl argumentoval proti navrhované legislativě tím, že není schopen těchto cílů dosáhnout včas. Dnes se ukazuje, že jich výrobci dosáhnou vlastně už o několik let dříve. Nyní se ten samý průmysl snaží odsunout připravovanou legislativu, která by stanovila obdobné limity u užitkových vozů... Je čas zamyslet se nad věrohodností těchto tvrzeni.“
Jiří Jeřábek z českého Centra pro dopravu a energetiku dodává: „Osobní automobilová doprava je celosvětově velkým zdrojem emisí skleníkových plynů a dalšího znečištění. Ukazuje se však, že výrazné zvýšení efektivity automobilů není problémem, a to i v poměrně krátkém čase. Automobilky by měly začít využívat tyto technologie ve všech vozech a ne pouze v „ekologických“ řadách. Kromě nižšího znečištění tak sníží i provozní náklady svých zákazníků. Zároveň se tímto zmenší i česká závislost na dovozu ropy.“
Kontakty:
Jiří Jeřábek, Centrum pro dopravu a energetiku,
Dudley Curtis, Communications Manager, Transport & Environment,
Poznámky:
(1) Emise CO2 jsou přímo úměrné spotřebě automobilu. 100 g CO2/km odpovídá spotřebě přibližně 3,8 l/100 km nafty, resp. 4,3 l/100 km benzínu.
(2) Skupina Volkswagen zahrnuje značky Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Seat, Škoda a VW.
(3) Zpráva Transport and Environment v AJ je ke stažení pro média zdarma: http://www.transportenvironment.org/
Tisková zpráva Transport & Environment v AJ zde: http://www.transportenvironment.org/news/2010/11/carmakers-exaggerated-time-needed-for-co2-cuts
Tabulka 1 – Průměrné emise v g CO2/km u osobních automobilů prodaných v EU v roce 2009
1. Fiat 131
2. Toyota 132
3. PSA 136
4. Renault 140
5. Hyundai 141
6. Suzuki 142
7. Ford 144
8. Honda 147
9. G.Motors 148
10. Mazda 149
11. BMW 151
12. Volkswagen153
13. Nissan 154
14. Daimler 167
Průměr 145.7
Zdroj: Transport & Environment