Brusel/Praha: Průměrná spotřeba osobních automobilů prodaných v roce 2009 klesla o pět procent oproti roku předchozímu. Auta s nejmenší spotřebou, a tudíž i emisemi, vyrábí Fiat - průměrné emise činí 131 gramů CO2 na kilometr (1). Na opačném konci žebříčku se nachází společnost Daimler se 167 g CO2/km. Skupina Volkswagen (2) zahrnující i Škodu Auto obsadila nelichotivé 12. místo se 153 g, těsně před Daimlerem a Nissanem. Analýzu emisí CO2 a spotřeby osobních automobilů za rok 2009 dnes zveřejnila bruselská nevládní organizace Transport & Environment (3).

Ve srovnání průměrných emisí z automobilů registrovaných v jednotlivých zemích dopadli nejlépe Francouzi (134 g CO2/km) Na konci řebříčku se umístilo Lotyšsko se 177 g. Česká republika a Rumunsko byly jedinými zeměmi v rámci EU, ve kterých se spotřeba automobilů meziročně zvýšila, a to o již druhým rokem v řadě. ČR tak se svými průměrnými emisemi 156 g CO2/km (oproti 154 g v roce 2008) zaujímá až 18. místo v EU.

Dle výpočtů Transport & Environment lze více než polovinu z uvedeného průměrného snížení emisí o 5% přičíst technologickým inovacím. Další snížení emisí je zapříčiněno tím, že lidé kupovali menší a méně výkonná auta. Většina evropských výrobců aut uvedla do výroby tzv. „ekologické“ modely, u kterých byla spotřeba díky inovativním technologiím snížena až o 30%. Například řada BlueMotion od Volkswagenu má spotřebu o 27-28% nížší než srovnatelné modely z roku 2007, u Volva řada DrivE snížila spotřebu o 23-31%, či u Mercedesu BlueEfficiency o 25%-32%.

V roce 2008 schválila Evropská unie závazné cíle zvyšování efektivnosti osobních automobilů. V roce 2015 by už průměrné emise vozů prodávaných v EU neměly přesáhnout 130 g CO2/km. V současné době se na evropské úrovni dokončuje schvalování legislativy týkající se lehkých užitkových automobilů.

Jos Dings, ředitel Transport & Environment, tento vývoj komentuje slovy: „Před třemi lety automobilový průmysl argumentoval proti navrhované legislativě tím, že není schopen těchto cílů dosáhnout včas. Dnes se ukazuje, že jich výrobci dosáhnou vlastně už o několik let dříve. Nyní se ten samý průmysl snaží odsunout připravovanou legislativu, která by stanovila obdobné limity u užitkových vozů... Je čas zamyslet se nad věrohodností těchto tvrzeni.“

Jiří Jeřábek z českého Centra pro dopravu a energetiku dodává: „Osobní automobilová doprava je celosvětově velkým zdrojem emisí skleníkových plynů a dalšího znečištění. Ukazuje se však, že výrazné zvýšení efektivity automobilů není problémem, a to i v poměrně krátkém čase. Automobilky by měly začít využívat tyto technologie ve všech vozech a ne pouze v  „ekologických“ řadách. Kromě nižšího znečištění tak sníží i provozní náklady svých zákazníků. Zároveň se tímto zmenší i česká závislost na dovozu ropy.“

Kontakty:
Jiří Jeřábek, Centrum pro dopravu a energetiku, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., mobil: 775692169

Dudley Curtis, Communications Manager, Transport & Environment, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., tel: +32 2 893 0845,

Poznámky:
(1) Emise CO2 jsou přímo úměrné spotřebě automobilu. 100 g CO2/km odpovídá spotřebě přibližně 3,8 l/100 km nafty, resp. 4,3 l/100 km benzínu.
(2) Skupina Volkswagen zahrnuje značky Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Seat, Škoda a VW.
(3) Zpráva Transport and Environment v AJ je ke stažení pro média zdarma: http://www.transportenvironment.org/

Tisková zpráva Transport & Environment v AJ zde: http://www.transportenvironment.org/news/2010/11/carmakers-exaggerated-time-needed-for-co2-cuts

Tabulka 1 – Průměrné emise v g CO2/km u osobních automobilů prodaných v EU v roce 2009

1. Fiat        131
2. Toyota     132
3. PSA         136
4. Renault     140
5. Hyundai     141
6. Suzuki     142
7. Ford         144
8. Honda      147
9. G.Motors    148
10. Mazda     149
11. BMW     151
12. Volkswagen153
13. Nissan     154
14. Daimler     167
Průměr            145.7

Zdroj: Transport & Environment