EurActiv: Evropská komise včera (11. července) navrhla cíle pro snížení uhlíkových emisí vypouštěných osobními automobily a dodávkami. Kritiky se dočkala jak ze strany automobilek, které přísnější závazky odmítají, tak od zelených organizací. Ty návrh naopak považují za příliš slabý.
 

Do osmi let budou nové osobní automobily a dodávky v Evropské unii produkovat o jednu třetinu méně emisí oxidu uhličitého, než je tomu dnes. Takový cíl alespoň stanoví nové legislativní návrhy, které včera představila Evropská komise.

Pokud budou nová nařízení přijata, do roku 2020 budou moci nově vyrobené automobily vypouštět maximálně 95 gramů CO2 na jeden ujetý kilometr. To bude o 40 gramů CO2 méně, než kolik auta produkují dnes, a o 35 gramů CO2 méně, než kolik předpokládají cíle stanovené pro rok 2015.  

Podle evropské komisařky pro oblast klimatu Connie Hedegaard jsou tyto závazky ambiciózní, je však možné je naplnit. Upozornila mimo jiné, že nová pravidla budou mít pozitivní přínos pro spotřebitele, kteří ušetří za palivo. Zároveň prý pomohou také evropským automobilkám, aby si udržely konkurenceschopnost na globálním trhu.  

„Předkládáme rozumný a vyvážený návrh,“ prohlásila.

Automobilky se bojí zbytečně

Nařízení nyní budou muset schválit členské státy a Evropský parlament. Podle zasvěcených pozorovatelů může jít o dlouhý vyjednávací proces, protože výrobci automobilů se budou snažit ovlivnit konečnou podobu legislativy.

Podle jejich lobbistů jsou totiž cíle příliš tvrdě nastaveny. Povede to prý k vysokým výdajům na výzkum a vývoj nových technologií a přizpůsobení výroby novým požadavkům.

Hedegaard však tyto námitky nepřijímá. Zdůraznila, že automobilky protestovaly již v minulosti, když se na evropské úrovni rozhodovalo o zmíněných emisních cílech pro automobily do roku 2015. Připomněla, že navzdory tehdejšímu odporu již výrobci tyto cíle téměř splnili.

„Podívejte se na všechny jejich obavy z toho, co nová legislativa přinese, a potom se podívejte na to, co výrobci skutečně dělají. Uvidíte, že křivka inovací stoupá vzhůru,“ řekla komisařka.

Podle jejího názoru jsou politicky stanovené cíle impulsem pro ekonomický růst. „Každý, kdo si dnes koupí auto, si jistě všimne, že je mnohem účinnější, než tomu bylo před několika lety. To se nestalo automaticky, ale je to právě důsledek stanovených závazků,“ vysvětlila.  

Dodala, že účinnější spalování paliva v automobilech je také v zájmu veřejnosti. „Evropští občané by rádi měli levnější auta,“ prohlásila.

Podle výpočtů Komise by mohl průměrný řidič osobního automobilu ušetřit za palivo v prvním roce 340 eur. Celkově by pak mohl za 13 let, což je průměrná životnost auta, ušetřit 2.900 až 3.800 eur ve srovnání s cílem pro rok 2015. Celkově by tak účinnější osobní automobily mohly zajistit úspory ve výši 30 miliard eur ročně. Navíc prý budou vytvořena nová pracovní místa.

Málo ambiciózní návrh

Výrobci aut však nejsou jediní, komu se nová legislativa nezamlouvá. Zelené organizace návrh Komise označily za příliš slabý.

Odborníci Greenpeace upozornili, že vzhledem ke způsobu vypočítávání množství emisí budou moci firmy nadále vyrábět auta s vysokou spotřebou a pouze část výrobní kapacity věnovat účinnějším automobilům. Proto prý bude konečné snížení emisí nižší, než se předpokládá.  

„Navrhované standardy nesou otisky prstů automobilové lobby,“ řekla Franziska Achterberg, která v Greenpeace odpovídá na evropské úrovni za oblast dopravy. Návrh Komise je prý příliš „nesmělý“ a během vyjednávání s Parlamentem a členskými státy pravděpodobně dojde k jeho úpravám.

Podle Greenpeace by přitom bylo realistické stanovit cíl na 80 gramů CO2 vypuštěných na jeden ujetý kilometr.

Zdroj: Euractiv (http://www.euractiv.cz/energeticka-ucinnost/clanek/auta-maji-byt-podle-komise-ucinnejsi-pomuze-to-pry-klimatu-i-ekonomice-010078 )