Automobilky snižují emise pomalu

Automobilky snižují emise pomalu

Bruselská ekologická organizace Transport and Environment dnes zveřejnila pravidelnou zprávu o plnění závazků automobilek ke snižování emisí oxidu uhličitého u osobních automobilů. Ze zprávy vyplývá, že celkově za minulý rok klesly emise nových vozů v EU o 1,7% (ze 160 g CO2/km na 158). To představuje zatím jen 17% cesty k limitu 130 g/km* v roce 2012, který pro automobilky navrhla Evropská komise. Nejrychleji se snižovala spotřeba automobilů BMW. Automobilka vyrobila v roce 2007 vozy se spotřebou o 7,3% nižší než v roce 2006 (tj. ze 184 na 170 g/km). U automobilu skupiny Volkswagen se emise snížily o 1,8% ( z 166 na 163). Škoda Auto není ve zprávě zmíněna, ale dle dostupných dat ** snížila emise za poslední rok ze 150 na 148 g/km.

Jiří Jeřábek z Centra pro dopravu a energetiku říká: „Škoda Auto před dvěma lety veřejně slibovala dosáhnout v roce 2007 emise 140 gramů a přitom dokázala za dvouleté období snížit emise prodávaných aut pouze o čtyři gramy, tj. na 148 g CO2/km. To je naprosto nedostatečný pokrok. Nejenom že snižování emisí aut zmenšuje zátěž životního prostředí, ale šetří také miliardy za ropu dováženou převážně z Ruska.„

Jos Dings, ředitel T&E, dodává: “Automobilka BMW ukázala, že dokonce i výrobci luxusních vozů umějí opravdu snížit emise. Pomalý postup dalších automobilek ale jen potvrzuje potřebu, aby EU stanovila pro emise z aut přísné a závazné dlouhodobé limity.”

Ekologické organizace prosazují, aby nová legislativa stanovila přísnější cíl na 120 g/km a také určila cíle až do roku 2020 a poskytla tak automobilovému průmyslu dlouhodobou perspektivu pro plánování vývoje a výroby. Cíl 120 g/km průměrného auta v EU lze dosáhnout použitím již existujících technologií. Kromě snížení příspěvku ke změnám klimatu přinese snížená spotřeba aut i zlepšení emisí ostatních škodlivin a sníží naši závislost na dovozu ropy. Každý den EU zaplatí za dovezenou ropu jednu miliardu eur.

Ondřej Rut ze Zeleného kruhu říká: „Pokud chceme snižovat emise CO2, pak je efektivita motorů a s ní spojené snižování spotřeby pohonných hmot daleko vhodnějším nástrojem, než využívání biopaliv. Snížit emise můžeme pohodlně s dnešními technologiemi a bez vedlejších ekologických a sociálních dopadů.“

O novém nařízení o emisích CO2 z osobních automobilů bude v září jednat Evropský parlament.

Tisková zpráva Transport and Environment:
http://www.transportenvironment.org/News/2008/8/BMW-leaps-ahead-on-new-car-CO2-emissions-others-still-stalling/

Vytisknout